Wednesday, January 11, 2023

Unde se afla frontiera între Banat (Austro-Ungaria) și Oltenia (România)?

După semnarea Păcii de la de la Passarowitz în data de 21 iulie 1718, Imperiul Otoman pierde în favoarea Casei de Habsburg o serii de teritorii, inclusiv Banatul Timișoarei și o parte din Oltenia, însă aceasta din urmă este din nou integrată Imperiului Otoman în urma Tratatului de Belgrad din anul 1739. 

Astfel, între Banat și Oltenia fusese marcată o linie de frontieră ce despărțea Imperiul Habsburgic și Imperiul Otoman, într-o primă fază. Ulterior, frontiera marca limitele Imperiului Austro-Ungar pe de o parte și Regatului României pe de altă parte. Analizând o serie de materiale cartografice de epocă (foto 1) se poate observa că frontiera între Austro-Ungaria și România era localizată (pe cursul Dunării) înainte de localitatea Vârciorova, mergând dinspre Orșova spre Drobeta-Turnu Severin.


Foto 1. Zona de frontieră între Austro-Ungaria și România. Se observă insula Ada-Kaleh marcată cu toponimul Neu Orsova (Orșova Nouă) precum și linia de cale ferată Timișoara - Turnu Severin, undeva în jurul anului 1880

Celebra insulă Ada-Kaleh se afla în amonte de această limită, deci ea făcea parte din regiunea istorică Banat, fiind considerată teritoriu bănățean. Întreaga zonă a cunoscut o dezvoltare deosebită începând cu data de 1 mai 1879 atunci când calea ferată Timișoara - Lugoj - Caransebeș - Orșova a fost prelungită până la Vârciorova iar de aici, mai departe, a fost asigurată legătura feroviară cu România. În zona a fost construită una din cele mai mari stații de cale ferată din România (foto 2 și foto 3).

Foto 2. Stația de cale ferată de la Vârciorova văzută dinspre România. În dreapta imaginii se remarcă o serie de linii terminale (4 la număr) iar în centru se observă clădirea gării. În stânga sunt liniile de garare precum și cele care asigurau legătură cu Austro-Ungaria


Foto 3. Stația de cale ferată Vârciorova văzută dinspre Dunăre

Astăzi, dacă este să ne raportăm la geografia actuală a locului, frontiera între Banat și Oltenia poate fi considerat golful Bahna și cursul de apă omonim care se varsă în lacul de acumulare format în amonte de Sistemul Hidroenergetic și de Navigație Porțile de Fier I. Mai jos (foto 4) se poate observa zona reprezentată pe Hărțile Topografice Militare la scara de 1:25.000, după formarea lacului de acumulare. Astfel, limita a devenit golful Bahna. De subliniat faptul că actuala stație de cale ferată Vârciorova se află nu se află pe același amplasament cu vechea stație din fotografiile 2 și 3.

Foto 4. Golful Bahna văzut pe Hărțile Topografice Militare la scara de 1:25.000 realizate în anul 1975



Nicio parte din textul și fotografiile articolului nu pot fi preluate fără acordul autorului și cu citarea sursei cu link activ către articol. 
© Flavius-Sebastian Ignea / 11 ianuarie 2023

No comments:

Post a Comment

Cu trenul de la Timișoara la Belgrad prin Ungaria

În lipsa unei legături feroviare directe între Timișoara și Belgrad prin Vârșeț, este o adevărată aventură să utilizezi trenul pentru a ajun...