După semnarea Păcii de la de la Passarowitz în data de 21 iulie 1718, Imperiul Otoman pierde în favoarea Casei de Habsburg o serii de teritorii, inclusiv Banatul Timișoarei și o parte din Oltenia, însă aceasta din urmă este din nou integrată Imperiului Otoman în urma Tratatului de Belgrad din anul 1739.
Astfel, între Banat și Oltenia fusese marcată o linie de frontieră ce despărțea Imperiul Habsburgic și Imperiul Otoman, într-o primă fază. Ulterior, frontiera marca limitele Imperiului Austro-Ungar pe de o parte și Regatului României pe de altă parte. Analizând o serie de materiale cartografice de epocă (foto 1) se poate observa că frontiera între Austro-Ungaria și România era localizată (pe cursul Dunării) înainte de localitatea Vârciorova, mergând dinspre Orșova spre Drobeta-Turnu Severin.
Celebra insulă Ada-Kaleh se afla în amonte de această limită, deci ea făcea parte din regiunea istorică Banat, fiind considerată teritoriu bănățean. Întreaga zonă a cunoscut o dezvoltare deosebită începând cu data de 1 mai 1879 atunci când calea ferată Timișoara - Lugoj - Caransebeș - Orșova a fost prelungită până la Vârciorova iar de aici, mai departe, a fost asigurată legătura feroviară cu România. În zona a fost construită una din cele mai mari stații de cale ferată din România (foto 2 și foto 3).
Foto 3. Stația de cale ferată Vârciorova văzută dinspre Dunăre |
Foto 4. Golful Bahna văzut pe Hărțile Topografice Militare la scara de 1:25.000 realizate în anul 1975 |
No comments:
Post a Comment