Sunday, January 15, 2023

Banatul mai pierde o cale ferată: inaugurată în 1910, linia Lovrin - Nerău s-a închis în anul 2022!

La începutul Primului Război Mondial, Banatul istoric avea o rețea de cale ferată ce totaliza o lungime de aproximativ 2000 km, fiind una din cele mai dense rețele feroviare din Europa. Mai mult de două treimi din localitățile regiunii aveau stație de cale ferată, fapt ce a dus și la dezvoltarea acestora. Astăzi, după mai bine de un secol, multe din aceste linii sunt dezafectate iar stațiile de cale ferată ... ei bine, unele din acestea nu mai există, din ele rămânând, în cazuri chiar fericite, doar fundația.

Calea ferată Lovrin - Nerău văzută în august 2021 la intersecția cu drumul național DN59 spre Teremia Mare. Imaginea a fost preluată de aici.

În data de 11 decembrie 2022 a intrat în vigoare noul mers al trenurilor și, odată cu el, linia Lovrin - Nerău a fost închisă traficului de călători. Se pare că nici RegioCălători și nici CFR Călători nu au mai vrut să opereze pe această linie ce făcea legătura între Lovrin și Nerău prin Gottlob, Comloșul Mare și Teremia Mare. Astfel, patru mari localități din Banat au rămas fără transport pe cale ferată și legătură către Timișoara.

Stația de cale ferată Nerău văzută în augst 2021. Imaginea a fost preluată de aici.

Cu o lungime de 27 km, linia Lovrin - Nerău a avut o istorie interesantă cu atât mai mult cu cât, înainte de Primul Război Mondial, traseul a fost diferit. Segmentul I Nerău - Teremia Mare a fost inaugurat în 29 mai 1910, el făcând parte din linia Kikinda - Teremia Mare - Nerău. Segmentul II Comloșul Mare - Lovrin a fost dat în folosință în același an, în data de 18 octombrie. Segmentul II făcea parte din linia Kikinda - Nakovo - Lunga - Comloșul Mare - Gottlob - Lovrin. 


Calea ferată Lovrin - Nerău văzută în apropiere de Comloșul Mare dinspre de pe drumul națioonal DN59C. Imaginea a fost preluată de aici.


După Primul Război Mondial, ambele segmente au fost secționate de nouă frontieră între România și Serbia astfel că administrați românească a construit Segmentul III Comloșul Mare - Teremia Mare, asigurând astfel legătura între Nerău și Lovrin, și mai departe, cu Timișoara. Acest al treilea segment a fost dat în exploatare în data de 15 septembrie 1927. Din păcate, la finalul anului 2022, toate cele trei segemnte au fost scoase din uz. Este o certitudine că, dacă CFR Călători nu va prelua linia, în decursul a câtorva ani, din această cale ferată nu va mai rămâne decât terasamentul.

Nicio parte din textul și fotografiile articolului nu pot fi preluate fără acordul autorului și cu citarea sursei cu link activ către articol. 
© Flavius-Sebastian Ignea / 15 ianuarie 2023

No comments:

Post a Comment

Cu trenul de la Timișoara la Belgrad prin Ungaria

În lipsa unei legături feroviare directe între Timișoara și Belgrad prin Vârșeț, este o adevărată aventură să utilizezi trenul pentru a ajun...