În data de 31 iulie 2022 s-au împlinit 125 de ani la inaugurarea liniei de cale ferată Timișoara Iosefin (Nord) - Cruceni. În anul 1897, atunci când linia fost dată în folosință, ea unea capitala Banatului cu orașul Modoș, astăzi cunoscut sub numele de Jaša Tomić. În Modoș, linia ce venea de la Timișoara se întâlnea cu linia ce făcea legătura cu un alt important oraș al Banatului, Jimbolia. Din Modoș, continua o linie ce ajungea la Becicherecul Mare (Zrenjanin), unul din cele mai mari orașe din Banat.
Calea ferată Timișoara - Cruceni văzută în halta Cebza spre Peciul Nou (iulie 2022) / Imaginea a fost preluată de aici. |
Calea ferată Timișoara - Cruceni văzută la Rudna spre stația de cale ferată din localitate (iulie 2012) / Imaginea a fost preluată de aici. |
Calea ferată Timișoara - Cruceni văzută la Cruceni spre localitate (iulie 2012) / Imaginea a fost preluată de aici. |
Astăzi, la nivelul toamnei anului 2022, în Modoș nu mai există niciuna din cele trei căi ferate. În acest an a fost dezmembrată linia Modoș - Seceani, singura porțiune ce încă a mai fucționat în perioada comunistă. Linia Jimbolia - Modoș a devenit istorie după Primul Război Mondial iar segmentul Cruceni - Modoș a fost scos din uz tot după cea de-a doua conflagrație mondială. A rămas în utilizare linia Timișoara - Cruceni, ca o minune și o amintire a vremurilor de glorie a căilor ferate bănățene.
Linia Timișoara - Cruceni văzută la Sânmihaiul Român spre Timișoara (iulie 2012) / Imaginea a fost preluată de aici. Linia pornește din Timișoara și traversează Canalul Bega pe Podul Modoș, numit astfel după localitatea cu care făcea legătura. Prima oprire este în Freidorf. Clădirea gării vechi există și în prezent însă actualmente se folosește Gara Timișoara Vest, clădire construită în perioada comunistă. În trecut, aici existau o multitudine de ramificații spre platforma industrială din sud-vestul Timișoarei. Una din ramificații măsura 1,96 km lungime, trecea prin curtea Fabricii de Zahăr și ajungea la Canalul Bega, având un traseu paralel cu acesta pe o distanță de câteva sute de metri. O altă ramificație deservea abatorul. Următoarele stații de cale ferată sunt Utvin, Sânmihaiul Român și Parța. La Peciu Nou exista o fabrică de mobilă și un depozit de cherestea ce foloseau linia de cale ferată. Urmează apoi Cebza (satul este foarte departe de haltă), Giulvăz, Rudna și Cruceni. Între Rudna și Cruceni, în trecut exista halta Feodora. De aici, în drum drept, se trecea râul Timiș printr-un vad și se ajungea la satul Fodorhaus, astăzi dispărut. De la Cruceni, linia trecea peste Canalul Timișaț și ajungea la Modoș |
No comments:
Post a Comment