Friday, September 23, 2022

Căile ferate din Banat abandonate astăzi (FOTO) (Partea a III-a): linia Buziaș - Gătaia - Jamul Mare (1896-1898)

Istoria acestei căi ferate începe în anul 1896 atunci când este dat în folosință tronsonul Gătaia - Jamul Mare, linia continuând până la Vârșeț. Doi ani mai târziu, în anul 1898, este inaugurată și secțiunea Gătaia Buziaș precum și continuarea liniei: Buziaș - Lugoj - Ilia. Astfel, administrația austro-ungară a realizat o magistrală secundară ce unea Transilvania și Sudul Banatului pornind de la Ilia și până în Vârșeț iar de acolo mai departe spre Baziaș și Pancevo, două mari porturi ale Banatului.


Calea ferată Buziaș - Gătaia - Jamul Mare văzută în iulie 2012 și iulie 2022 la Tormac spre Buziaș / Imaginile au fost preluate de aici.

Linia a funcționat astfel până după Primul Război Mondial când, după trasarea frontierelor, segmentul Jamul Mare - Vârșeț a fost secționat. Astfel, începând de atunci și până în 2015, trenurile au circulat numai între Buziaș și Jamul Mare. Gătaia și Buziașul au rămas până în acel an noduri de cale ferată și nu simple stații de tranzit, așa cum sunt în prezent.


Calea ferată Buziaș - Gătaia - Jamul Mare văzută la Nițchidorf spre localitate (iulie 2012). Linia era încă funcțională / Imaginea a fost preluată de aici.

Calea ferată Buziaș - Gătaia - Jamul Mare văzută la Nițchidorf spre Buziaș (iulie 2012). Linia era încă funcțională / Imaginea a fost preluată de aici.

Astăzi, linia este de nerecunoscut datorită faptului că vegetația a pus stăpânire pe rambleu. În munte puncte, șinele și traversele nu se mai observă deloc. Deși făcea legătura între localități cu un număr mare de locuitori, Căile Ferate Române au considerat că nu se mai justifică reluarea traficului de călători după plecarea celor de la Regio Călători, astfel că și această linie a Banatului este astăzi doar o poveste și o amintire pentru cei care, zeci de ani, au făcut naveta între Buziaș și Jamul Mare.


Calea ferată Buziaș - Gătaia - Jamul Mare văzută la Tormac spre localitate (iulie 2021). Linia nu mai era folosită. În fundal se remarcă stația de cale ferată din sat / Imaginea a fost preluată de aici.

Calea ferată Buziaș - Gătaia - Jamul Mare la intrarea în Gătaia dinspre Buziaș (martie 2022) / Imaginea a fost preluată de aici.

Calea ferată Buziaș - Gătaia - Jamul Mare la intrarea în Gătaia dinspre Buziaș văzută spre localitate (martie 2022) / Imaginea a fost preluată de aici.

Cantonul de la intersecția căii ferate Buziaș - Gătaia - Jamul Mare cu drumul județean DJ588 la ieșirea din Gătaia spre Jamul Mare (iunie 2022) / Imaginea a fost preluată de aici.

Capătul liniei Buziaș - Gătaia - Jamul Mare (iunie 2022). În fundal se observă stația de cale ferată Jamul Mare (stânga) și Dealurile Vârșețului / Imaginea a fost preluată de aici.


No comments:

Post a Comment

Motivul pentru care nu mai circulă trenurile între România și Serbia (Timișoara - Vârșeț)

Iată răspunsul oficial primit în 31 ianuarie 2024 de la CFR Călători legat de lipsa unui tren care să asigure legătura feroviară între Româ...