Sunday, September 25, 2022

Căile ferate din Banat abandonate astăzi (FOTO) (Partea a IV-a): linia Caransebeș - Subcetate (1908)

Una din căile ferate cu cel mai mare potențial turistică după Oravița - Anina este linia Caransebeș - Subcetate, cale ferată ce a asigurat legătura între sudul Transilvaniei și Banat. Prima porțiune (Caransebeș - Bouțari) este inaugurată în 12 noiembrie 1908 iar tronsonul Bouțari - Subcetate este dat în folosință în același an, în data de 18 decembrie. 

Captură din filmul realizat de Ton Pruissen în anul 1969 / Sursa filmului: Rudolf Hanzelik / Imaginile au fost preluat de aici.

Linia pornea din Caransebeș,trecând peste râul Timiș și ocolind orașul prin nord. Existau două halte: Caransebeș Cazarmă și Caransebeș Țiglărie. La ieșirea din oraș existau ramificații spre zona industrială. Linia ocolea apoi Dealul Florilor și trecea prin halta Iaz. În continuare trecea la sud de Obreja iar înainte de satul Glimboca exista halta omonimă pentru ca în sat, halta să poarte numele de Bucium. După Glimboca, linia ajungea la Oțelul Roșu unde existau două ramificații spre combinat (una la vest de oraș și una prin oraș).

Captură din filmul realizat de Ton Pruissen în anul 1969 / Sursa filmului: Rudolf Hanzelik / Imaginile au fost preluat de aici.

Sectorul cu cremalieră / Captură din filmul realizat de Ton Pruissen în anul 1969 / Sursa filmului: Rudolf Hanzelik / Imaginile au fost preluat de aici.

După Oțelul Roșu urma stațiile de la Zăvoi și Voislova. Aceasta din urmă era importantă datorită faptului că aici ajungeau trenurile pe linia îngustă ce făcea legătura cu exploatarea de marmură de la Rușchița. Linia trecea apoi la nord de Vama Marga prin stația Marga ajungând în Băuțar cu stația Bouțari. Linia continua să urce trecând prin Bucova  și ajungând în cele din urmă la Poarta de Fier a Transilvaniei, la cota de 699,5 metri. Tot acolo se afla și halta Porțile de Fier.

Plecarea din Porțile de Fier spre Hațeg / Captură din filmul realizat de Ton Pruissen în anul 1969 / Sursa filmului: Rudolf Hanzelik / Imaginile au fost preluat de aici.

Din acel punct, linia începea să coboare, trecând la nord de Zeicani, Sarmizegetusa și Cârnești-Retezat, ajungând la Păclișa și Hațeg. La Hațeg exista o ramificație importantă spre zona industrială din sud-estul orașului, la fabrica de bere. De la Hațeg, linia ocolea Dealul Orlea (485 metri) și, în cele din urmă, ajungea la Subcetate. Linia a fost utilizată în forma prezentată (Caransebeș - Subcetate) până în anul 1978.

Stația Subcetate în anul 1969 / Captură din filmul realizat de Ton Pruissen / Sursa filmului: Rudolf Hanzelik / Imaginile au fost preluat de aici.

Începând cu anul 1978, circulația între Bouțari și Sarmizegetusa este sistată iar în anul 1995 este închis traficului de călători și sectorul Sarmizegetusa - Hațeg. Ulterior este închis și tronsonul Subcetate - Hațeg, rămânând în exploatare doar linia Caransebeș - Bouțari, linie ce în anul 2012 este închisă. Astfel, una din cele mai vechi și frumoase linii de cale ferată din Banat și România trec în uitare devenin o tristă memorie pentru toți cei care au circulat de-a lungul timpului între Banat și Transilvania prin Poarta de Fier.

Stația Bouțari în anul 1969 / Captură din filmul realizat de Ton Pruissen / Sursa filmului: Rudolf Hanzelik / Imaginile au fost preluat de aici.



Linia Caransebeș - Subcetate văzută la intrarea în Obreja spre Caransebeș (septembrie 2021) / Imaginea a fost preluată de aici.


Halta Bucium (septembrie 2021) / Imaginea a fost preluată de aici.

Linia Caransebeș - Subcetate văzută în Oțelul Roșu spre Glimboca pe strada Progresul (septembrie 2021) / Imaginea a fost preluată de aici.

Linia Caransebeș - Subcetate văzută în zona stației de cale ferată de la Oțelul Roșu (septembrie 2021) / Imaginea a fost preluată de aici.

Terasamentul linie la Băuțar (septembrie 2021) / Imaginea a fost preluată de aici.


Magazii din Hațeg (septembrie 2021) / Imaginea a fost preluată de aici.

Magazii din Hațeg și o parte din vechile linii de cale ferată (septembrie 2012) / Imaginea a fost preluată de aici.

Pe aici ocolea linia Subcetate - Hațeg Dealul Orlea (aprilie 2021) / Imaginea a fost preluată de aici.

Stația de cale ferată Subcetate (aprilie 2021) / Imaginea a fost preluată de aici.


No comments:

Post a Comment

Motivul pentru care nu mai circulă trenurile între România și Serbia (Timișoara - Vârșeț)

Iată răspunsul oficial primit în 31 ianuarie 2024 de la CFR Călători legat de lipsa unui tren care să asigure legătura feroviară între Româ...