Sunday, September 18, 2022

Căile ferate din Banat abandonate astăzi (FOTO) (Partea I)

Zeci de căi ferate din Banat sunt astăzi abandonate. Trenurile de călători și marfă au fost demult date uitării, în locul lor apărând o vegetație bogată ce a pus stăpânire pe traverse și șine. În unele locuri, doar hărțile mai arată că pe acolo încă mai există o linie de cale ferată.  

În articolul de față îmi propun să inventariez toate liniile de cale ferată din Banat pe care astăzi nu se mai circulă, linii care, în anul 1990 încă erau în uz, fiind folosite de mii de persoane din localitățile deservite. 

1. Jimbolia - Lovrin a fost una din căile ferate secundare din Banat; ea a asigurat legătura între orașul Jimbolia și satele Grabăț, Lenauheim, Bulgăruș și Lovrin.

Linia Jimbolia - Lovrin văzută la Grabaț spre Jimbolia (august 2022). Se remarcă vegetația crescută între șinele de cale ferată / Imaginea a fost preluată de aici.

2. Timișoara Est - Radna a fost una din căile ferate cele mai importante din Banat, ea făcând legătura cu Ardealul, prin localități mari precum Giarmata, Pișchia, Mașloc sau Neudorf. În trecut, linia trecea și prin Lipova însă traseul a fost refăcut, astfel că vechea stație de cale ferată din oraș a rămas o simplă clădire.

Linia Timișoara Est - Radna văzută la Remetea Mică spre stația de cale ferată din sat (august 2012). Linia încă era utilizată în acea perioadă / Imaginea a fost preluată de aici.

Linia Timișoara Est - Radna văzută la Alioș spre Zăbrani (iulie 2018). Calea ferată nu mai era folosită / Imaginea a fost preluată de aici.

Linia Timișoara Est - Radna văzută la Zăbrani spre Alioș (august 2012) / Imaginea a fost preluată de aici.

3. Linia Cărpiniș - Iohanisfeld a fost o linie reconstruită după Primul Război Mondial. Linia originală făcea legătura între Jimbolia și Modoș prin Pardani. Pe atunci, și satul Foeni avea stație de cale ferată. Ulterior, a fost construit segmentul Cărpiniș - Checea, iar linia a fost secționată la Iohanisfled.

Linia Cărpiniș - Iohanisfled văzută la Pustiniș spre sat (august 2012) / Imaginea a fost preluată de aici.

Linia Cărpiniș - Iohanisfeld văzută la intrarea în Iohanisfeld spre Otelec (iulie 2012) / Imaginea a fost preluată de aici.

4. Linia Jebel - Ciacova - Giera a fost secționată după Primul Război Mondial. În trecut, ea ajungea până la Boka unde se unea cu alte căi ferate ce asiguratu legătura între Zrenjanin și nordul Banatului cu Vârșeț și partea de sud a regiunii. Linia a mai fost utilizată în scopul transportului de cereale pentru baza de la Giera. Din păcate, orașul Ciacova a rămas fără transport feroviar după închiderea acestei linii. Linia a avut și o importanță istorică datorită faptului că ea a fost utilizată de sute de ori de Familia Regală în drumul spre castelul din Banloc.

Linia Jebel - Giera văzută la Ciacova spre Jebel (iulie 2022) / Imaginea a fost preluată de aici.

Linia Jebel - Giera văzută în Ciacova spre celebra culă - simbol al orașului. Se remarcă vechiul stâlp de telegraf din partea stângă a imaginii (august 2012) / Imaginea a fost preluată de aici.

Linia Jebel - Giera văzută la Ghilad spre localitate (iulie 2012) / Imaginea a fost preluată de aici.

Linia Jebel - Giera văzută la Livezile spre stația de cale ferată din sat (august 2012) / Imaginea a fost preluată de aici.



No comments:

Post a Comment

Motivul pentru care nu mai circulă trenurile între România și Serbia (Timișoara - Vârșeț)

Iată răspunsul oficial primit în 31 ianuarie 2024 de la CFR Călători legat de lipsa unui tren care să asigure legătura feroviară între Româ...