Există astăzi în Banat zeci de stații de cale ferată părăsite. În fața unora, încă mai oprește trenul. Pe liniile altora s-a depus rugina iar vegetația a început să le acopere. Există însă și stații de cale ferată din care nu a mai rămas nici măcar fundația. Situația este cu atât mai tristă cu cât, acum un secol, unele din aceste gări erau puncte deosebit de importante în transportul feroviar din Banat. Un exemplu în acest caz este stația de cale ferată Valcani, în maghiară Valkány.
|
Stația de cale ferată Valkány în jurul anului 1900, în perioada administrației Austro-Ungare |
Stația de cale ferată Valcani a fost inaugurată la data de 15 noiembrie 1857, odată cu linia de cale ferată Szeged - Kikinda - Jimbolia - Timișoara. Clădirea, impunătoare pentru acea perioadă, era sobră din punct de vedere arhitectural. Partea centrală avea două niveluri. Privind dinspre liniile de cale ferată, corpul din stânga avea cinci geamuri/uși de acces iar cel din dreapta avea șapte. Gara era iluminată cu felinare iar în jurul acesteia exista o vegetație bogată formată inclusiv din specii de conifere. Pe clădirea gării se remarcă suporturi ale firelor de telegraf.
|
Stația de cale ferată Valkány în jurul anului 1910. Se remarcă existența a trei linii de cale ferată. Putem observa și gardul de lemn ce separă peronul din fața gării de prima linie. Față de fotografia din anul 1900, trebuie subiliniată existența arborilor ce umbreau clădirea și peronul principal |
Mulți ani mai târziu, Valcaniul devine nod de cale ferată. În data de 16 septembrie 1870 este inaugurată calea ferată Sânnicolaul Mare - Valcani. Tot în anul 1870, datorită importanței pe care o avea în structura feroviară a Banatului, în stația de cale ferată Valcani este construită și o remiză de locomotive. După Primul Război Mondial s-au trasat noile frontiere între România și Serbia iar stația de cale ferată din Valcani a rămas pe teritoriul Serbiei. Ulterior, calea ferată a fost închisă iar stația a fost complet demolată, rămânând astăzi doar amintirile unor din localnicii care-și mai aduc aminte de impozanta gară.
|
Stația de cale ferată Valkány văzută dinspre capătul nordic. De remarcat faptul că aerisirea podului se realiza prin trei orificii dreptunghiulare (deasupra intrării laterale) și nu printr-un orificiu rotund, așa cum se este cazul părții centrale a clădirii. |
Notă: informațiile de natură cronologică a fost preluate din lucrarea ”Cronica ilustrată a Regionalei C.F. Timișoara” editată de domnul Valentin Ivănescu în anul 2009.
Nicio parte din textul și fotografiile articolului nu pot fi preluate fără acordul autorului și cu citarea sursei cu link activ către articol.
© Flavius-Sebastian Ignea / 30 septembrie 2021
No comments:
Post a Comment